عضویت / ورود

 

 

خانواده نردبان ترقی و کمال

سرکار استاد جنان واسطی پور

عضو اتحادیه جهانی زنان مسلمان

 

 

خانواده ساختار اصلی تشکیل دهنده  جوامع و ملت ها است به نحوی که نسل آینده را به سوی تکامل و خیر راهنمایی می کند و و هرگاه خانواده متعادل و متوازن در چارچوب قانون و سنت های وجودی سیر کند، انسانیت در آغوشش به سوی موفقیت رهنمون می گردد.

 این سنت الهی به معنای حضور در زندگی واقعی به نحوی است که خللی در سایر اجزا ایجاد نگردد:

 

" وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا " (الفرقان، 2)

 و هر چيزى را آفريده و بدان گونه كه درخور آن بوده اندازه‏ گيرى كرده است.

 

"الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى. وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى " (الاعلي، 2و 3)

  همان كه آفريد و هماهنگى بخشيد و آنكه اندازه‏ گيرى كرد و راه نمود.

 

بر اساس این تعادل وتوازن خداوند متعال  زندگی خانوادگی را بین دو همسر بنا نهاده و  حقوق و وظایفی را بر دوش هر یک نهاده که نه تنها بر اساس الزامات زندگی بلکه بر اساس روحیه بخشش برخاسته از عشق و محبت است، تا زندگی خانوادگی به فرصتی برای تعالی و شادی معنوی تبدیل شده و  تمام افراد به تکامل انسانی برسند.

 

"وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ" (روم،21)

 و از نشانه‏ هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏ انديشند قطعا نشانه‏ هايى است.

 تقسیم نقش در خانواده بر اساس توانایی ها واستعدادهایی طراحی شده که توازن را بین حکمت تکوینی –که انسان در آن اختیاری ندارد- و حکمت تشریعی – که در گرو اخیاد انسان و پیاده سازی احکام الهی است- برقرار می کند.

 نقش اعمال شده توسط انسان (زن و مرد)، چه نقش های خصوصی (مادری و پدری) یا عمومی (فعالیت اجتماعی) باید با هم در تعادل باشند تا یکی بر دیگری غلبه نکرده و آن را از بین نبرد. محافل کوچک (خانواده) یک حلقه از زنجیزه محافل بزرگ (جامعه) است، پس انسان نباید در نقش خود به عنوان شوهر، پدر یا همسر و مادر محدود گردد، بلکه در کنار این نقش ها می بایست فعالیت های اجتماعی را با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های خود پیگیری کند تا زندگی را در حلقات متصل پیش برد. در این صورت است که جامعه مسلمانان توسط مؤمنین و مؤمنات به غنا رسیده و در کنار هم و دست در دست هم تحت لوای ولایت مسئولیت اجتماعی را پذیرفته و دربرابر انحرافات سیاسی، اجتماعی و عقیدتی ایستادگی می کنند که مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

 

" وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ " (التوبة، 71)

 و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى دارند و از كارهاى ناپسند باز مى دارند و نماز را بر پا مى كنند و زكات مى‏ دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى ‏برند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است.

 

 اما با این حال مهم ترین حلقه دایره کوچک (خانواده) باقی می ماند که با توجه به نقش اصلی آن در پرورش شخصیت و  آماده سازی فرزندان در چارچوب والاترین ارزش ها مانند عشق، سخاوت، بخشش، شفقت و مهربانی، کمک به دیگران و احترام  به بزرگان و محبت به کودکان است نیازمند توجه ویژه ای است.

 پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

 

"خَيرُكُم خَيرُكُم لأَهلِهِ و َأَنَا خَيرُكُم لأَهلى ما أَكرَمَ النِّساءَ إلاّ كَريمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئيمٌ"

بهترين شما كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند مگر شخص پَست و بى مقدار. (نهج الفصاحه ص472 ح 1520)

 

"يا على، لا يَخدِمُ العِيالَ إلاّ صِدّيقٌ أَو شَهيدٌ أَو رَجُلٌ يُريدُ اللّه  بِهِ خَيرَ الدُّنيا وَالاخِرَةِ"

ای على، به خانواده خود خدمت نمى كند مگر صدّيق يا شهيد يا مردى كه خداوند خير دنيا و آخرت را براى او مى خواهد.( بحارالأنوار ج101، ص132)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر دادن

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط .... در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد